Skönhetsideal och kroppsideal

3 kommentarer
Såg att Rebecca hade skrivit ett inlägg om kroppsideal för några dagar sen, en FET LÄNK till inlägget där!
Så jag har fått lite insperation till att skriva ett själv. Hade dock tänkt på det länge innan.
.
Men det är ju så att nästan alla tonårstjejer har kroppsideal, vem har inte liksom? Jag själv har det. Men aa w/e. Och ärligt talat, alla bilder som går runt på Facebook, dessa t.ex:
379171_331169436909812_100000502767763_1342653_836674776_n_large485692_389783564385439_100000613972566_1142968_2131017103_n_largeTumblr_lbyfz86vub1qej7glo1_400_large
(Nu blev visst den sista bilden lite mindre men aja.)
.
Vad är det för bullshit egentligen?
.
Tjejen till vänster på första bilden är ju tjockare än "normalt" och tjejen till höger är smalare än "normalt". Det är vi alla överens om. Eller? Men varför är det hetare med en tjej med lite fett än en tjej utan? Vem tycker att det är hetare? Tycker hela världen det bara för att det står på Facebook? Är allt på Facebook sant? - Neeej.... Alla har sin egna åsikt om detta. Så om man höll med skulle man gilla bilden på Facebook. Men tänk dom flera miljoner som inte gillade bilden. Har dom fel då med att tycka att tjejen till höger är finare eller hetare?
.
På andra bilden är det tre tjejer. En som ska framstå som smal, en som ska framstå som normal och en som tjock. Det var meningen att man skulle kommentera vilken man tyckte var finast. Personligen så tycker inte jag att tjejen till vänster är överdrivet smal, hon har ju fin kropp. Precis som dom två andra tjejerna på bilden. Men gissa vad? Alla sa nästan att tjejen i mitten var finast. För att hon var mitt i mellan. Men vad spelar det för roll?
.
På tredje bilden är den en tjej med en väldigt vältränad kropp och en tjej med en allmänt smal kropp? Vilken är då snyggast verkar frågan vara. Så ja, vilket är snyggast? Är det den vältränade tjejen eller den smala tjejen? Vad fan spelar det för roll? Alla har olika kroppsbyggnad, som gör att man ser olika ut. Alla kanske inte får fin kropp, även om dom tränar som idioter.
.
Och det här med träning. Jag vet inte om folket som läser min blogg är speciellt aktiva? Är ni det? Varför är ni det? Är det för att ni mår bra av det? Eller är ni det för att ni vill bli smala och inte vara tjocka? Så är det ju faktiskt, det är många som bara tränar för att dom tycker att dom är tjocka och vill bli smalare och vill egentligen inte gå och träna men känner sig tvingade. Sen finns det dom som tränar för att dom mår bra av att träna, dom blir glada av att träna.
Jag tycker personligen att det är kul att träna och känna hur musklerna arbeta, nu när jag väl har börjat. Men till min hjälp att göra det ännu roligare så har jag färgglada kläder och peppande musik till!
.
Och det här med att äta bra. Äter ni nyttigt? Eller äter ni bara det ni vill? Jag tycker att man ska äta det man vill, det gör jag. Och vet ni? Jag vill inte äta godis och sånt så ofta längre, för jag mår jätte illa nu efter allt godis jag har ätit. Jag äter ärligt talat hellre varma hallon eller ett äpple eller något. Jag har inte sagt till mig själv att jag inte ska äta godis för att då blir jag tjock, jag äter inte godis för jag tycker inte att det är gott längre.
.
Med allt det här menar jag att det spelar faktiskt ingen roll om man är tjock eller om man är smal. Bara man tycker om sig själv. Man har ju alltid folk, som tycker om en hur man än ser ut, runt om kring sig..
Vet inte ifall folk kommer tycka illa om mig nu, men det är mina åsikter och jag vet inte ifall någon tycker det är fel att jag skriver något sånt här. Men tänk efter? Varför har vi skönhetsideal? Kroppsideal? Jo, det är för att vi vill bli bättre när vi redan är tillräckligt bra!
.
Edit: (Och det jag menar med "normalt" är ju det folk anser vara normalt. Inte vad jag tycker.)
 
1 lova:

skriven

vem säger vad som är normalt eller itne? med tanke på att du skrev att tjejen åt vänster var tjockare än normalt och den andra var smalare än normalt, när du nu snackar om ideal är det väl lika fel att påpeka på vad som är normalt eller inte? det är ju det som är ideal...

2 bella:

skriven

Grymt skrivet, yo go girl!

3 Anonym:

skriven

Verkligen sjukt bra skrivet! Äntligen någon som satte mina tankar i ord!



Din blogg äger!